Wykonawcy

2
12
2016
PT
19:00
TAKT DER ARBEIT
Felix Kubin
Nowy Teatr

Pękala/Kordylasińska/Pękala

fot. Hubert Zemler

Miłosz Pękala – wibrafonista, perkusista, improwizator, kompozytor i performer. Wykładowca Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Współzałożyciel kwartetu Kwadrofonik, współpracuje m.in. z zespołami Mitch&Mitch, Shy Albatross, z solistami – Natalią Przybysz, Felixem Kubinem, Andrzejem Smolikiem, również jako muzyk sesyjny. Jest założycielem duetu perkusyjnego Hob-beats (obecnie Pękala/Kordylasińska/Pękala) specjalizującego się w wyko-nawstwie muzyki najnowszej. Entuzjasta muzycznego minimalizmu. Od 2015 roku pomysłodawca i organizator odbywającego się w Warszawie festiwalu muzyki noise i elektronicznej – Chrobot. Jest laureatem Paszportu Polityki w roku 2015 i zdobywcą wielu nagród fonograficznych (m.in. Folkowy Fonogram Roku).

Magdalena Kordylasińska – perkusistka współpracująca z zespołami wykonującymi muzykę współczesną. Od ponad dziesięciu lat występuje z Miłoszem Pękalą, z którym tworzy duet perkusyjny – Pękala/Kordylasińska/Pękala (dawniej Hob-beast Duo) – wykonując utwory klasyczne, współczesne, jak i muzykę improwizowaną. Ich ostatnia płyta Utwory na perkusję i urządzenia elektroniczne (Lado ABC) spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem krytyków. Nagrywała dla Polskiego Radia, Sony Music Polska, Lado ABC, DUX. Magdalena eksperymentuje z brzmieniem instrumentów perkusyjnych, wykorzystując między innymi syntezatory analogowe, preparacje i elektronikę. Współpracowała z wieloma artystami i kompozy-torami. Jest członkinią kwartetu Kwadrofonik i laureatką wielu nagród m.in. Paszportu Polityki w 2015 roku.

pikip.pl
2
12
2016
PT
19:00
TAKT DER ARBEIT
Felix Kubin
Nowy Teatr

Hubert Zemler

fot. Maciej Włodarczyk

Hubert Zemler – perkusista, kompozytor. Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina (obecnie Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina) w Warszawie. Jest również interpretatorem muzyki współczesnej. w jego repertuarze są utwory kompozytorów XX i XXI wieku: AIR Helmuta Lechenmanna (wykonane na koncercie inauguracyjnym festiwalu Warszawska Jesień 2015 z towarzyszeniem Narodowej Orkiestry Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją Alexandra Liebreicha), Steve`a Reicha (brał udział w pierwszym polskim wykonaniu Music for 18 Musicians), Tadeusza Wieleckiego, Zygmunta Krauze, Tomasza Sikorskiego, Corneliusa Cardew’a, Zdzisława Piernika, Arturasa Bumsteinasa. Obecnie jest jednym z najbardziej aktywnych perkusistów polskiej sceny improwizowanej, eksperymentalnej i free jazzu. Występuje na jednej scenie z przedstawicielami różnych nurtów muzycznych, takich jak jazz, world music, rock i blues. Współtworzy warszawskie zespoły sceny niezależnej: Piętnastka (wraz z Piotrem Kurkiem), Slalom (z Bartoszem Weberem i Bartłomiejem Tycińskim), Shy Albatross (z Raphaelem Rogińskim, Natalią Przybysz i Miłoszem Pękalą), trio jazzowe LAM (z Wacławem Zimplem, Krzysztofem Dysem), duet Pilokatabaza (z Pawłem Szpurą) oraz angażuje się w wiele projektów z pogranicza muzyki współczesnej i improwizacji. Materiał z solowym repertuarem Huberta Zemlera został wydany na płytach: Moped (LADO ABC, 2011), Gostak & Doshes (Bôłt Records, 2014) oraz Pupation of Dissonance (Bôłt Records, 2016).

hubert-zemler.bandcamp.com
2
12
2016
PT
19:00
TAKT DER ARBEIT
Felix Kubin
Nowy Teatr

Felix Kubin

fot. Simone Scardovelli

Jest jednym z najbardziej wszechstronnych wykonawców muzyki elektronicznej. Realizuje się w takich formach jak futurystyczny pop, słuchowiska radiowe, muzyka elektroakustyczna czy kameralna. w twórczości Kubina słychać fascynację dysharmonicznym popem, industrialnym hałasem, XX-wieczną muzyką awangardową. Swobodnie czerpie z kultury wysokiej i niskiej, klubów i sal koncertowych, za najisto- tniejsze uznając żonglowanie kontekstami i oczekiwaniami wobec muzyki. Przygodę z kompozycją Kubin rozpoczął w wieku 12 lat od elektronicznej muzyki na czterościeżkową taśmę, eksperymentując z syntezatorem, organami, tanim keyboardem Casio i automatem perkusyjnym. Jako nastolatek fascynował się eksperymentalnym popem i generatorami dźwięku. z założonym przez siebie zespołem Die Egozentrischen 2 brał udział w słynnych festiwalach organizowanych przez Alfreda Hilsberga, założyciela wytwórni ZickZack. w latach 90. w centrum zainteresowań Kubina znalazła się muzyka noise i elektroakustyczny hałas, czego owocem był założony wraz z Timem Buhre zespół Klangkrieg. Grupa skupiła się na budowaniu filmowego, nastrojowego brzmienia, z czasem tworząc utwory coraz bardziej abstrakcyjne. w 1998 Kubin zajął się produkcją futurystycznego popu. Od 2001 roku artysta komponuje i produkuje słuchowiska radiowe dla takich narodowych rozgłośni jak WDR, BR DLR, SWF czy wiedeńskiego ORF Kunstradio. Jest autorem muzyki filmowej, teatralnej, utworów na orkiestrę kameralną. Prowadzi własną niezależną oficynę Gagarin Records. Kubin współpracuje z instytucjami kulturalnymi i uniwersytetami w Europie, USA, Kanadzie i RPA. w latach 2013-2015 wykładał sztukę dźwięku i eksperymentalną muzykę filmową w hamburskiej Akademii Sztuki.

www.felixkubin.com
2
12
2016
PT
21:00
Études – HITCHCOCK / KUBRICK / LYNCH
Nicole Lizée
Nowy Teatr

Emilia Sitarz

fot. Agata Grzybowska

Pianistka, absolwentka Akademii Muzycznej w Warszawie oraz mistrzowskich studiów podyplomowych w zakresie duetu fortepianowego w Hochschule Fur Musik w Rostocku. Laureatka kilkunastu nagród na międzynarodowych konkursach i nagród za działalność kulturalną w tym Paszportu Polityki. Otrzymała także nagrody fonograficzne Fryderyk, Folkowy Fonogram Roku, Złota Płyta. Od 17 lat wraz z Bartłomiejem Wąsikiem tworzy Lutosławski Piano Duo, a od 2006 roku z duetem perkusyjnym (Magdalena Kordylasińska i Miłosz Pękala) zespół Kwadrofonik, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej oraz folkowej. Opracowuje również specjalne koncerty edukacyjne z muzyką współczesną dla dzieci i młodzieży, które także prowadzi.

Gościła jako wykonawca i wykładowca na następujących festiwalach: Festiwal Polskiego Radia, Chanterelle, Forum Witolda Lutosławskiego, La Folle Journée, Chopin w Ogrodach Luxembourg, Nowa Tradycja, Ogrody Muzyczne, Warszawska Jesień, Festiwal im. Witolda Lutosławskiego – „Łańcuch”, Kwartesencja, Musica Polonica Nova, Kolory Polski, Festiwal Wiosny, Festiwal Nova-Polska (Francja), Scelsi Festival (Włochy), Festiwal Duetów Fortepianowych w Mińsku (Białoruś), Two Moors Festival (Wlk.Brytania), Londrina Festival (Brazylia), Spring Festival, Eden-Tamir Music Festival (Izrael), Duetissimo (Litwa), Salon Polski (Czechy), Festiwal Europejskiej Unii Radiowej, Melez Festiwal (Niemcy). Koncertowała w takich salach jak Filharmonia Narodowa, Carnegie Hall, Studio im. W. Lutosławskiego, Chicago Symphony Center, Izumi Hall, Filharmonia Berlińska, Sala Centralnego Konserwatorium w Pekinie. Była inicjatorką pierwszej edycji Festiwalu Kwadrofonik, w którym wraz z członkami zespołu pełni opiekę artystyczną. Jest również pomysłodawczynią cyklu koncertów Słuchy – koncerty do zwiedzania.

2
12
2016
PT
21:00
Études – HITCHCOCK / KUBRICK / LYNCH
Nicole Lizée
Nowy Teatr

Bartek Wąsik

fot. Magda Hueckel

Pianista i aranżer, laureat wielu międzynarodowych konkursów oraz Paszportu Polityki 2014, Gwarancji Kultury przyznawanej przez TVP Kultura i zdobywca tytułu Polak z Werwą. Jest współzałożycielem i członkiem Lutosławski Piano Duo oraz kwartetu fortepianowo- perkusyjnego Kwadrofonik. Występował w Europie, Azji, obu Amerykach. w 2010 roku debiutował w Carnegie Hall i Chicago Symphony Hall, prezentując opracowania utworów Chopina, które krytycy opisali jako „absolutnie genialne”. w 2011 roku, podczas debiutu w Filharmonii Berlińskiej, wraz z kwartetem Kwadrofonik wykonał m.in. autorską aranżację Święta Wiosny Igora Strawińskiego na dwa fortepiany i perkusję. Projekt artysty Nowa Warszawa, czyli dwanaście na nowo zaaranżowanych piosenek o Warszawie spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem krytyki i publiczności, jednocześnie rozpoczął intensywną artystyczną przyjaźń ze Stanisławą Celińską i Royal String Quartet. Projekt został uhonorowany Wdechą gazety „Co jest grane” i Gwarancją Kultury przyznawaną przez TVP Kultura. w 2014 odbyła się premiera filmu dokumentalnego Nowa Warszawa, w reżyserii Bartka Konopki. Bartek Wąsik jest również laureatem nagród fonograficznych: Fryderyka za najlepsze nagranie muzyki kameralnej (Lutosławski Piano Duo), Folkowego Fonogramu Roku (Kwadrofonik), a w 2014 roku wspólny projekt zespołu Kwadrofonik i Doroty Miśkiewicz: Lutosławski, Tuwim – Piosenki nie tylko dla dzieci uzyskał status Złotej Płyty. Jesienią 2014 roku nakładem wydawnictwa Bôłt Records ukazała się płyta zawierająca utwory na dwa i cztery fortepiany Tomasza Sikorskiego i Juliusa Eastmana. w roku 2015 roku miała miejsce premiera fonograficzna Requiem ludowego – projektu, który był owocem współpracy Kwadrofonika i śpiewaka Adama Struga – nagrodzonego Folkowym Fonogramem Roku 2015.

2
12
2016
PT
21:00
Études – HITCHCOCK / KUBRICK / LYNCH
Nicole Lizée
Nowy Teatr

Eve Egoyan

fot. Sam Barnes

Eve Egoyan jest pianistką, której interpretacje cechuje ogromna przenikliwość, doskonała znajomość instrumentu. Poprzez szczególny dobór repertuaru artystka zabiera publiczność w rejony muzycznej niewiadomej. Podczas koncertów Egoyan można usłyszeć tak zróżnicowane utwory jak miniatury Erika Satie, pięciogodzinny Inner Cities Alvina Currana, minimalistyczny Simple Lines of Enquiry Ann Southam, aż po maksymalistyczne, złożone dzieła Michaela Finnissy. Artystka swobodnie porusza się pomiędzy precyzyjnym odczytaniem zapisu nutowego a improwizacją. Egoyan jest laureatką najwyższych nagród, między innymi „Best Classical” przyznawanej przez kanadyjską gazetę „The Globe and Mail” (1999) za swój pierwszy solowy album, nagrody magazynu „New Yorker” (2009) oraz „Top Classical Disc of the Year” gazety „The Globe and Mail” (2011). Jej najnowszy album Thought and Desie poświęcony jest utworom Lindy Catlin Smith. Zbiór zamówionych przez Egoyan utworów zebranych pod wspólnym tytułem EarWitness, łączących dźwięk i elementy wizualne otrzymał w 2016 nagrodę Best Media Award. Artystka znalazła się również w gronie 25 kanadyjskich klasycznych pianistów wszechczasów Canadian Broadcasting Corporation.

www.eveegoyan.com
2
12
2016
PT
21:00
Études – HITCHCOCK / KUBRICK / LYNCH
Nicole Lizée
Nowy Teatr

Nicole Lizée

fot. Murray Lightburn

Nazywana „genialnym muzycznym naukowcem” Nicole Lizée jest kompozytorką muzyki nowej eklektycznie łączącą w swojej twórczości takie zjawiska, jak wczesne wideoklipy MTV, turntablizm, kulturę rave, Hitchcocka, Kubricka, psychodelię i modernizm lat 60. Zafascynowana zakłóceniami, jakim ulega dźwięk przestarzałych, zużytych maszyn i urządzeń, artystka stara się je uchwycić, ściśle zapisać i wykorzystać podczas koncertów. Począwszy od utworów na orkiestrę po kompozycje na skreczujące gramofony, Lizée wykorzystuje niespotykane zestawy instrumentów takie jak konsola do gier ATARI 2600, omnichordy, stylofony czy podkłady do karaoke. w spektrum Jej kompozytorskich zainteresowań znajduje się niedoskonały, zakłócony dźwięk, którego ujarzmienie umożliwia stworzenie nowego rodzaju muzycznej precyzji. Kompozytorka jest absolwentką McGill University w Montrealu. Tworzyła na zamówienie Kronos Quartet, BBC, CBC, Orkiestry Orchestre Métropolitain w Montrealu, San Francisco Symphony i wielu innych. Jej utwory były wykonywane na wielu międzynarodowych festiwalach, m.in. podczas BBC Proms, Roskilde czy Barbican’s Sound Unbound. w 2013 roku Lizée została laureatką prestiżowej nagrody Canada Council for the Arts. w tym roku otrzymała nagrodę Lucas Artists Fellowship. Jest członkinią nowojorskiej Fundacji Civitella Ranieri. w 2008 roku Jej nowatorski utwór This Will Not Be Televised na orkiestrę kameralną i gramofony znalazł się wśród dziesięciu najlepszych utworów afiliowanej przy UNESCO Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów. Etiudy według Hitchcocka na fortepian i glitch (2010) swoją premierę miały w 2014 roku we Wrocławiu podczas Światowych Dni Muzyki.

www.nicolelizee.com
3
12
2016
SB
19:00
MEASURES & FRAMES
Nowy Teatr

Royal String Quartet

fot. Magda Hueckel

Royal String Quartet to dziś jeden z najbardziej dynamicznych kwartetów smyczkowych na świecie. w swoim repertuarze łączy wybitne dzieła przeszłości i nową muzykę, odważnie przekraczając granice gatunków. Zbiera entuzjastyczne recenzje dzięki interpretacjom klasyki, przyczynia się do odkrywania mniej znanej w świecie muzyki polskiej. Współpracuje z wybitnymi artystami rozmaitych dziedzin muzyki, śmiało wpisuje się w świat popkultury. Międzynarodową karierę warszawskiego zespołu rozpoczęło zaproszenie do programu BBC New Generation Artists. Od czasu nominacji do nagrody Royal Philharmonic Society, nagrody Borletti-Buitoni Trust oraz laurów w konkursach w Kuhmo i Banff, kwartet jest stałym gościem najbardziej prestiżowych sal koncertowych świata, m.in. Wigmore Hall w Londynie, Concertgebouw w Amsterdamie, Palais des Beaux-Arts w Brukseli, wiedeńskiego i berlińskiego Konzerthausu, a także festiwali: BBC Proms, Aldeburgh, Schleswig Holstein. w latach 2012-2015 był kwartetem rezydującym Queen’s University w Belfaście. RSQ współpracuje z wytwórnią Hyperion, dla której nagrał płyty z muzyką Szymanowskiego, Lutosławskiego, Pendereckiego, Szymańskiego i Mykietyna, a także album z kompletem kwartetów smyczkowych Góreckiego, wymieniany przez międzynarodową krytykę wśród najważniejszych interpretacji tego repertuaru. Obejmująca kilkanaście albumów dyskografia zespołu oddaje jego wszechstronność i zamiłowanie do przekraczania granic: klasyki, jazzu, muzyki popularnej czy elektronicznej. „Mieszać style i gatunki, schodzić z utartych ścieżek, łączyć fantastycznych artystów, którzy na co dzień nie spotykają się ani na scenie, ani nawet na antenie tej samej stacji radiowej” – to również motto organizowanego przez RSQ warszawskiego cyklu koncertów Kwartesencja. Gośćmi zespołu byli m.in. Angela Hewitt, Mark Padmore, Urszula Kryger, Andrzej Bauer, Martin Fröst, Škampa Quartet, DJ Lenar, Kapela ze Wsi Warszawa i Kayah, która twierdzi: „To niewątpliwie akt odwagi, ale i dowód na nieskostnienie i otwartą głowę. Na duszę oddaną muzyce, a nie stereotypom”.

www.royalstringquartet.pl
3
12
2016
SB
21:00
Industrial Symphony no. 1
(na podstawie filmu Davida Lyncha)
Angelo Badalamenti
Nowy Teatr

Kwadrofonik

fot. Magda Hueckel

Kwadrofonik to jedyny tego typu kwartet w Polsce i jeden z niewielu istniejących na świecie, powstały z połączenia duetów fortepianowego i perkusyjnego. Tworzą go Emilia Sitarz i Bartek Wąsik (Lutosławski Piano Duo) oraz Magdalena Kordylasińska i Miłosz Pękala (Pękala/ Kordylasińska/Pękala Percussion Duo). Kariera zespołu zaczęła się w 2006 roku, od spektakularnego zwycięstwa podczas 9. Festiwalu Muzyki Folkowej „Nowa Tradycja” na którym muzycy otrzymali Grand Prix, Nagrodę Publiczności i Nagrodę Prezydenta Warszawy. w 2007 roku Kwadrofonik został laureatem Nagrody Specjalnej 3. Konkursu Europejskiej Unii Radiowej (EBU) w Bratysławie. w 2008 roku ukazała się debiutancka płyta zespołu – Folklove – wydana przez Polskie Radio, entuzjastycznie przyjęta przez krytyków, za którą muzycy w 2009 roku otrzymali Folkowy Fonogram Roku – nagrodę krytyków za najlepszą płytę z muzyką folk. w 2010 roku, podczas obchodów dwusetnej rocznicy urodzin Fryderyka Chopina muzycy wystąpili w nowojorskiej Carnegie Hall i w Chicago Symphony Hall prezentując swój projekt łączący muzykę ludową z utworami Chopina – Byłem tu, Fryderyk. w 2011 zadebiutowali w Filharmonii Berlińskiej, prezentując m.in. własną wersję Święta wiosny Igora Strawińskiego. Tego samego roku kwartet gościł w Izumi Hall (Osaka) w Japonii jak również na festiwalach muzyki współczesnej w Moskwie i Pekinie. w 2013 roku zespół nawiązał współpracę z wokalistką jazzową, Dorotą Miśkiewicz. Nakładem SONY Polska ukazała się ich wspólna płyta – Lutosławski, Tuwim – Piosenki nie tylko dla dzieci. w roku 2014 krążek zdobył tytuł Złotej Płyty. w 2015 roku zespół został uhonorowany nagrodą Paszport Polityki. w tym samym roku odbyła się pierwsza edycja Festiwalu Kwadrofonik, dedykowanego współczesnej muzyce kameralnej. w 2016 roku Kwadrofonik zdobył po raz drugi Folkowy Fonogram Roku, za płytę Requiem ludowe. Kwadrofonik dokonał kilkudziesięciu prawykonań. Współpracował m.in. z Barbarą Kingą Majewską, Dorotą Miśkiewicz, Wojtkiem Blecharzem, Andrzejem Bauerem, Cezarym Duchnowskim, Janem Komasą, Mikołajem Mikołajczykiem, Arturem Rojkiem i Adamem Strugiem.

3
12
2016
SB
21:00
Industrial Symphony no. 1
(na podstawie filmu Davida Lyncha)
Angelo Badalamenti
Nowy Teatr

Artur Rojek

fot. Jacek Poremba

Artur Rojek – kompozytor, autor tekstów, wokalista, promotor. Tyleż idol, co autorytet (a to wbrew pozorom nie zawsze idzie w parze). Człowiek z monopolem na sukces – czego się nie dotknie, zawsze mu wychodzi. Współtwórca i lider zespołu Myslovitz (1992-2012), z którym wydał 9 albumów, a także założyciel i członek grupy Lenny Valentino. Współpracował ponadto z Katarzyną Nosowską, Smolikiem, czy Pustkami. Pomysłodawca i dyrektor artystyczny OFF Festiwalu. w 2014 roku wydał swój pierwszy solowy album pt. Składam się z ciągłych powtórzeń, który osiągnął status platynowej płyty i został wyróżniony wieloma nagrodami w tym Fryderykiem w kategorii Najlepszy Album Muzyki Pop.

www.arturrojek.pl